2 Şubat 2012 Perşembe

yönetimde başarı

Yönetimde başarının anahtarı: yönetişim

Sivil toplum ve demokrasi gibi kavramlardan söz edildiğinde, artık, yeni bir kavramın da onlara koşut biçimde kullanıldığını gözlemlemekteyiz. Katılımı önceleyen, yetki ve sorumlulukları paylaşmayı önemseyen, çoğunluk yerine çoğulculuğu ilkece benimseyen yönetsel tutumlar, bizi, çoklukla bu kavram etrafında düşünmeye itiyor.
Geleneksel yönetim anlayışlarına bir alternatif olarak ortaya çıkan bu yeni yaklaşım, “yönetişim” (governance) teriminde ifadesini buluyor. Yönetsel düzeneklerin hemen her kademesinde uygulanma eğilimi gösteren ve/ya da yönetsel sıkıntıların yaşandığı her ortamda gündeme gelen “yönetişim”, kendisiyle birlikte geniş bir kavram alanını da beraberinde getiriyor. Kalite, katılım, demokrasi, sivil toplum, eşgüdüm, paylaşım, etkileşim gibi kavramlar bu çerçevede ilk akla gelenler. Art arda kolaylıkla diziliveren bu kavram ve terimlerin oluşturduğu anlam evreni, aslında, devlette, ekonomide, siyasette, yerelde, ulusalda, ulusötesi ve küresel ilişkilerde, hatta askeri konularda bile giderek küçülen dünyanın yönetsel sorunlarını gidermek için yola çıkan yeni bir uygulama modelini tanımlamaya çalışıyor. Etkin ve etkili iletişim yöntemleriyle güçlendirilen bu model, yetkiyi tekelde toplayan yönetim işlevlerindeki buyurgan, tepeden inmeci ve katı hiyerarşik kuralları dışlayarak ya da ıskalayarak güncel gelişimini hızla sürdürüyor.

(*) Sıralı Sırasız, İstanbul, Ketebe Yay., 2021.

(İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, Sayı 16, 2003)



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder