HALKLA İLİŞKİLER VE İLETİŞİM POLİTİKASI·
Türkçesi: Mete ÇAMDERELİ
Relations publiques et politique de communication
Ce texte traduit en turc, traite de l’évolution conceptuelle et des
rôles noveaux qu’assument les relations publiques dans notre ère de
communication.
Dans les travaux des relations publiques réalisées pour mettre en place
une politique d’action, on fait tout d’abord une analyse méthodologique de
situation, et puis constate une certaine stratégie de communication,
sélectionne l’information et le canalise vers le bon interlocuteur.
Cette étude a pour but de donner la méthodologie et/ou l’analyse
méthodologique de ce processus relationnel, mais en même temps de définir la
stratégie de communication globale permettant de comprendre l’attitude de
l’entreprise envers ses publics visées et d’exposer les comportements
qu’adoptent les relations publiques pour faire efficace une politique de
communication.
.............................................................
1.
HALKLA İLİŞKİLERİN YENİ ROLÜ
80’li ve 90’lı yıllarda
boy gösteren iletişim çağı bir moda olgusunu da beraberinde getirir: artık
herkes iletişim durumundadır ve iletişim
kurmak, iletişimcilik yapmak, iletişimde uzmanlaşmak ister. Doğal olarak
çok sayıda iletişim okulu açılır ve üniversiteler de bu yeni alanla tanışır.
Uzun zamandır
gerçekleşmesi güç bir fantezi gibi görünen iletişim, artık uzmanların ve
profesyonellerin uğraşısı durumuna gelir: yalnızca bir yetenek olmakla
kalmayıp, aynı zamanda kurallara ve ilkelere bağlı bir öğreti olur. Bu süreçte,
Atina Yasası’yla uluslararası halkla ilişkiler etiği de belirlenir.
Halkla İlişkiler,
böylelikle, bir iletişim politikasıyla
bütünleşir. Onun rolü alıcıya bir enformasyon iletmekle sınırlı kalmaz, diyalog
kurmakla da çerçevelenir; bu da işletmede, ilgili kitlelerin gelişim ve
değişimine olanak sağlar.
Öyle ki, hiçbir halkla
ilişkiler etkinliği, işletmeyle hedef kitleleri arasındaki ortak ilgiler
araştırılmadan etkili olamaz. İşletmenin iletişim politikası, hedef kitleler
ile bir güven iklimi oluşturmak üzerine kurulur.
Böylece, halkla
ilişkiler yeni bir rol üstlenmiş olur: Bir eylem politikası yerleştirmek üzere
önceden yapılması gereken hazırlıklarda işletmeye yardımcı olmak. Çünkü
yöntemsel bir durum analizi yapılmaksızın strateji belirlenmez. Halkla
ilişkilerin bilgilendirici ve iletişim vektörü olma rolü bu noktada çok
önemlidir. Halkla ilişkiler enformasyonu seçer ve onu uygun muhataba
yönlendirir. Güç iştir bu, çünkü çeşitli ve sayısız yeni iletişim aracı onun
işini çok karmaşık duruma getirmiştir.
HALKLA İLİŞKİLERİN
YÖNTEMBİLİMİ
Hedef kitleyle
karşılıklı aktarılan enformasyonların kesin ve nesnel olması için aşağıdaki
temel ilkelere uyulması gerekir:
Karşılıklı
anlayış ve bilgi aktarımına dayanan güven ilişkileri kurmak ve bu ilişkileri
sürdürmek amacıyla,
·
tutarlı
bir program oluşturmak
╔►
önceden düşünmek
·
her
iletişim edimini ╠► düzenlemek
╚► yönetmek
Toplam iletişimin tamamlayıcı parçası olan
halkla ilişkiler, kendine özgü iletişim politikasını oluşturmadan önce,
yerleşik strateji ve denetimi göz önünde bulundurur.
HEDEF KİTLELER
Hedef kitleler, halkla
ilişkiler tarafından kullanılan araçları ve hazırlanan politikayı belirler, iç
ya da dış iletişim ortamına göre farklılık gösterirler.
╔► işiten
╔► gören
Hedef kitle, bir toplum ya da toplulukta ╠►
okuyan
╚►
katılan
╚► yaşayan
bir grup bireye gönderme yapar.
Onların görüşleri, karmaşık her tepkisi, toplumsal ve kültürel nitelikli ortak bir paydada buluşur. İşletme genellikle kitlelere, yani
- toplumsal
meslek kategorileri
- sosyo
kültürel kategoriler
- yaş
- cinsiyet
- uyruk
gibi değişik parametrelerin ortaya çıkardığı bir dizi kişisel düşünceyle belirginleşen geniş bir insan kümesine seslenir.
Halkla
ilişkilerin rolü, her kitleyi iyi tanımak ve hangi kitlelere yönelineceğini
bilmektir. Bunun için, özellikle dış iletişimle ilgili bir politikanın
yerleştirilmesinde temel teşkil eden araştırma sürecine (eğilimleri gösterir)
sık sık başvurur.
İŞLETMENİN HEDEF
KİTLELERİ
İşletmenin
iki tür hedef kitlesi vardır: iç kitle
dış
kitle
Hedef
kitleler işletmenin yaşamında etkili olabilen düşünce üreticileridir.
İletişim son otuz yıl
boyunca çok önemli bir evreyi geride bıraktı. Çünkü işletmeler artık, yalnızca
insanları ve ürünleri kapsayan ekonomik bir çark değil, bütünüyle toplumsal
birimlerdir. Bir kent ya da bir ulusla aynı nitelikleri taşırlar; bulundukları
yerin
·
ekonomik
·
tarihsel
·
kültürel
·
toplumsal
·
felsefel
·
siyasal niteliklerinden
kopamazlar.
Bir işletme, aynı zamanda, tasarı ve yönelimlerini belirlemek için iç ve dış kitlelerinin beklentileri konusunda bilgi edinmeye çalışır. Toplam iletişim, işletmenin hedef kitleleri karşısındaki tutumunu anlama olanağı sağlar. İşletmenin yaptığı araştırma, iç ve dış iletişimi konumlandırmakta zorunlu bir evredir. Burada,
· bir tek marka alanı belirlenmesi ve oluşturulması stratejisinin yerleştirilmesinde
· araçların belirlenmesi ve tutarlılığı politikasının uygulanmasında
· uyumlu birlikteliğin sürekliliğinde
bir işletme için
iletişim gizilliklerinin tümünü kavramsallaştırma amacı güden yeni bir tutum söz
konusudur·.
Bir işletme, yaratımsal ve yenilikçi bir politika izlemeli,
ve XXI. yüzyılın kendisine dayattığı güçlüklerin üstesinden gelebileceğini
göstermelidir.
ALTI EVRE
Toplam iletişim
stratejisini tanımlamak için, halkla ilişkiler aşağıdaki altı evreden oluşan
tutumu benimser:
Evre
1: İşletmenin Tarihi ve Kültürü
İşletmenin, güçlü ve
zayıf noktalarıyla birlikte kişiliğini ortaya çıkaran ilkeler, değerler ve
temeller söz konusudur bu evrede.
Evre
2: İşletme Projesi
Genel yönetimce
hazırlanan işletme projesi, (ekonomik, politik, sosyal ve kültürel) yapının
bütününü tutarlı kılan işletme felsefesini, etiğini ve kimliğini açıklar. Bu canlı mesaj, işletmeyi ortak bir
(ekonomik, politik, sosyal ve kültürel) hedef etrafında bir araya getirir.
Bazen de yönelim tümcesinin· yaratılmasında ya da uzun vadede bir
politika durumuna gelen işletmenin grafik kurallarının oluşturulmasında temel
rol oynar.
Evre
3: Marka Kavramının Hazırlanması
İşletmenin kişiliği ve
kimliğine dayanır ve işletmenin stratejik niyetinin ifadesini dikkate alır.
Marka kavramı işletmenin yaratım tutumunu yansıtır ve
·
açık
·
tanınabilir
·
farklılaşmış
·
akılda
tutulabilir ve ülke dışında da söylenmesi kolay
·
çekimli
·
kalıcı
·
harekete
geçirici
·
toparlayıcı
olmalıdır.
Evre
4: Araçların Belirlenmesi ve
Tutarlılığı Politikası
Hazırlanmış hedef ve
stratejiye göre medya araçlarını seçer. Bütün araçlar iyidir ama izlenen
stratejinin tamamının tutarlılığını dikkate almak gerekir.
Evre
5: Kampanya Kavramı
Evre
6: Eylem Planı
İşletmenin stratejik tercihinin mantığına ve eylem politikasına uyularak,
tutulan yolun tümünün yönetilmesidir. |
HEDEFLER VE GÖREVLER
Bir iletişim politikasını etkili kılmak için onu
yapılandırmak söz konusudur. Yani:
·
işletmede
var olan şeyleri hesaba katmak
·
işletmede
yapılan şeyleri hesaba katmak
·
yeteneklerini
ve gizilgüçlerini değerlendirmek için işletmenin sahip olduğu araçları kullanmak
·
bütün iç
ve dış kitlelere yönelmek
Toplam iletişim,
işletmeyle bütünlüğü içinde; dış kitleler düzeyinde olduğu kadar iç kitle
düzeyinde de ilgilenir. Bu iki alanda müdahaleler karşılıklıdır, çünkü
hedefler, koşut yönde olsalar da, ayrı işlemleri gerektirseler de, aynı
yararları temsil ederler:
İç çevre : işletme çalışanlarını ╠►uyumlu duruma getirir
╚►yönetir
╚►harekete
geçirir
╚►canlandırır
╚►biçimlendirir
Dış çevre :
işletmeyi dışarıda ╠►yükseltir
╚►tanıtır
╚►tutundurur
╚►çevreler
İç ve dış iletişimin
ortak hareketi, işletmenin iyi işlemesini sağlar. Bununla işletmenin en değerli
sermayesi olan imajın korunması amaçlanır. İç ve dış iletişim birbirlerini
tamamlayıcı özellik taşırlar ve biri olmaksızın diğeri varlığını sürdüremez.
· Bu metin
Frédérique Meulemeester’in Les Relations Publiques, C’est Simple! (Paris, Top Editions, 1991, s.25-35) adlı
kitabından Türkçeye aktarılmıştır.
· Christian
Regouby: “La communication globale”, Editions d’Organisations, 1988, s.63.
· işletmenin
kültürü üzerine dayanan yönelim tümcesi,
işletmenin yönelimini açıklar.
·· Yönetim Kurulu: işletmenin tepe yöneticilerinin
(genel müdür, mali işler müdürü, pazarlama müdürü, insan kaynakları müdürü,
iletişim müdürü) toplanması.
(İstanbul Üniversitesi
İletişim Fakültesi Dergisi, Sayı 12, 2002)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder