Nar’ın Göstergesel İklimi
her şey susam iriliğindeki bir tanenin toprağa
düşmesiyle başlar. su iner, dokunur toprağa, toprak taneye. yeşerir tohum, filizlenir
sonra. tomurcuklanma, çiçeklenme, meyveye durma, tohuma kaçma, yapraktan arınma
derken, her tanesi şifa, her tanesi lezzet, her tanesi bereket, her tanesi renk
bahçesi olan bir meyveye, bir ağaca, bir bitkiye, ‘nar’a tanıklık edilir; insan
yaşamına iliştirilmiş nar’ın yaşamöyküsü, yine insan yaşamına özdeş ya da insan
yaşamını eğretileyen biçimde sürer gider…
Giriş
Toplumsal
yaşamda bulunan çeşitli göstergelerin yaşamını ya da tüm yaşam alanlarındaki
gösterge dizgelerini inceleyen, en azından inceleme savıyla ortaya çıkan
göstergebilim, özellikle 19. yüzyılın son çeyreğinde göstergeküreyi kurgulayan yapısal birimlere ve onların erişilebilir göndergelerine
alabildiğine açıldı; çok değişik alanlarda varolan ya da her dilsel düzey ve
söylemsel düzlemde üre(til)miş sözce düzenekleri ile gösterge dizgelerini
anlama ve anlamlama uğraşı olarak öne çıktı. Kökleri çağcıl dilbilim
kuramlarına dek uzanan (dilsel) göstergeler bilimine, evrenin kavramsal
belirimlerini görgülleştiren edim ve edinimler ışığında bakıldığında, çağcıl
dönemdeki başlatıcı söylenden bu
yana çok yol kat edildiği görülür.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder