Reklamın Modern Türkiye Tasavvuru
MÇ
Reklamın toplumsal değişmede önemli bir dönüştürücü
rol üstlendiği açıktır. Reklam, hedef toplumun yaşam biçimini kendine konu
etmekle birlikte, mevcut yaşam biçimini değiştirmeyi de kendine görev sayar.
Ürün ve hizmetin nihai süreçte satın alınmasını temin eden reklam, bunu
yaparken topluma yeni alışkanlıklar kazandırmayı birincil amaç olarak benimser;
içinde bulunduğu topluma yeni bir yaşam biçimi önerir ve yaydığı iletiler
aracığıyla toplumu dönüştürmeyi hedefler. Bir başka deyişle, geçici ya da
kalıcı toplumsal değişimler kendi ifadesini reklamda bulur ya da tersine
olarak, reklam geçici ya da kalıcı toplumsal değişimi doğrudan ifadelendirir;
amaçlanmış değişim hedefleri doğrultusunda araçsallaşır.
Toplumsal değişmeyi kışkırtan reklamlar dünyada
olduğu gibi Türkiye’de de değiştirici ve dönüştürücü işlevleriyle öne çıkarlar.
Türkiye’de geleneksel değerlerin reklam yoluyla aşılmaya çalışıldığı aşikardır.
Modernleşme sürecinde yeni bir Türkiye’nin inşası yine reklamın katkısına
ihtiyaç duyar. Modernlik ya da geleneksel değerlerden uzaklaşma mesajlarını
kolaylıkla aktarabilen reklam, teknolojik imkanlar ve etkili görsel tasarımlar
yardımıyla toplumsal değişimi de kolaylıkla yönetecek güçtedir. Bu çerçevede
son yüz yılın reklamları üzerinden bir Türkiye okuması gerçekleştirilecektir.
Bu sayede, Türkiye’deki sosyal değişim reklam mesajları üzerinden okunmuş ve,
son tahlilde, bir toplumsal gelişim paradigması olarak reklamın modern Türkiye
tasavvuru betimlenmiş olacaktır.
Giriş
Reklamın değişim ve/ya da dönüşüm dayatan yapısı
modernliğin yenilik dayatan yapısına koşut bir nitelik taşır. Özünde toplumsal
değiş(tir)me eğilimi barındıran reklam ile modernlik, birinin diğerini
geliştirdiği iki bileşen olarak karşımıza çıkar. Bu durumda, reklamın olmazsa
olmazının modernlik ya da modernliğin olmazsa olmazının reklam olduğu
öngerçeğini ileri sürmek kolaylaşıyor. Birbirine yeterince dayanışık olan iki
olgunun bir çalışmada bir araya getirilmesi ilginç görünmektedir. Biz burada
bunu yapacağız ve reklamın modernlik modernliğin reklam üzerinden okunmasını
gerçekleştirmeye çalışacağız.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder